0533 047 88 30
tr
Sosyal Medya Hesaplarımız

Erken Dil Gelişimi Testi TELD-3:T

08 Kasım 2019
85 kez görüntülendi
Erken Dil Gelişimi Testi TELD-3:T

2005 yılında Türkçeye uyarlanmaya başlanan ve son hali 2007 yılında verilen TELD-3, erken dönem sözel dil gelişimini ölçmektedir ve dilin beş temel bileşeninden üçünü (anlam bilgisi, biçim bilgisi ve sözdizimi) kapsamaktadır. TELD-3 dil gelişimi problemi olan çocukları belirlemek için kullanışlı bir araçtır.

Sorunu belirlemek, uygun bir müdahale programı oluşturabilmek ve ek olarak özel eğitim veya alternatif bir eğitim alıp alınmayacağına ilişkin bilgi sağlaması açısından önemlidir. Bununla birlikte erken dönem dil becerileri ile ileri yaşlarda okuldaki öğrenmeler arasındaki güçlü bağdan dolayı TELD-3 erken dönemde bu akademik başarısızlık potansiyeli olan çocuklara odaklanması açısından da kullanışlı bir araçtır (Topbaş ve ark., 2014).

Zaman, maliyet ve bireysel sınırlılıklar hızlı ve eksiksiz bir ölçme aracını zorunlu kılmaktadır. TELD-3 bunları göz önünde bulundurarak oluşturulmuş, dil bozukluğunun varlığını gösterebilecek bir araçtır ve bu ölçme aracıyla uzman dil becerilerini geniş bir bakış açısıyla kısa zamanda ölçebilmektedir. TELD-3 sistematik olmaktan ziyade doğal ortama uygun (naturalistic) bir değerlendirmeyi tamamlamayı amaçlamaktadır (Güven, 2009).

Amaçları:

TELD-3:T’nin 5 amacı bulunmaktadır :

1.Erken dil becerilerinin gelişimi bakımından yaşıtlarından önemli ölçüde geride kalmış çocukları belirlemek ve bu sayede erken bir müdahale almasını sağlamak,

2.Bireysel olarak sözel bakımdan kuvvetli ve zayıf olan yanları belirlemek,

3.Çocuğun olası alacağı bir dil terapisinde programı ve süreci belirlemek,

4.Erken çocukluk döneminde dil becerilerini araştırma için bir ölçek olarak hizmet etmek,

5.Diğer değerlendirme tekniklerini desteklemek (Güven, 2009).

TELD-3:T’nin Uygulanması:

  • TELD-3:T zamana karşı yarışılan bir test değildir ve çocuğa uygulama sırasında zamanla ilgili bir kısıtlama yapılmamaktadır.
  • Test uygulanmasından önce her bir çocuğun ailesi, birincil bakıcısı veya öğretmenine test hakkında bilgi verilerek uygulama izni alınmaktadır.
  • Uygulamaya geçmeden önce formların ön kısmında bulunan demografik bilgiler aileden bilgi alınarak doldurulmaktadır (Güven, 2009).

Test kimlere uygulanabilir?

  • TELD-3:T , 2 yaş ve 7 yaş 11 ay arasında anadili Türkçe olan, maddelerin yönergeleri anlayabilecek ve sorulara verilecek cevapları formüle edebilecek çocuklar için geliştirilmiştir.
  • Yönergeleri alamayacak veya tepkiyi biçimlendiremeyecek düzeydeki bazı çocuklar için (işitme engelli, sesletim problemi olan veya fiziksel engelli) yönergelerde uygun değişiklikler yapılabilir, eğer değişiklik yapıldıysa bu uygulayıcı formunda belirtilmelidir (Güven, 2009).

Testin Süresi:

  • TELD-3:T çocuğun yaşına ve becerisine bağlı olarak 15-40 dakika bir süre aralığında uygulanmaktadır.
  • Test zamana karşı yarışılan bir test olmadığından, test sırasında çocuğa zamanla ilgili bir sınırlama konulamaz.
  • Erken dönemde çocukların dikkatlerini uzun süre aynı etkinlikte toplaması sıkıntılı olduğundan özellikle 5 yaş altındaki çocuklarda her 10 dakikada bir ara verilebilir.
  • Çocukların soruları makul bir sürede yanıtlaması gerekmektedir ve burada klinisyen mesleki deneyimine güvenerek yargıya varmalıdır, eğer uygulayıcı çocuğun bilmemesinden ötürü beklediğini düşünüyorsa o halde, maddeyi başarısız olarak işaretleyebilir; fakat tam tersi durumlarda çocuğa makul bir süre verilebilir.
  • Çocuk 15 saniye içerisinde maddenin tekrarına rağmen tepki vermiyorsa o zaman yanlış işaretlenir (Güven, 2009).

Testin Puanlaması:

  • Testin uygulanmasına başlangıç noktasından başlanır ve eğer çocuk ardı ardına 3 soruya doğru cevap veremezse, testte 3 doğru yanıt verilene kadar geriye gidilerek sorulur.
  • Bu taban puandır ve bu kısmın altında kalan sorulara doğru yanıt verilmiş olarak kabul edilir.
  • Formlarda en ileri kısımdaki 3 doğru yanıtı da taban puan olarak alıp altında kalanlar doğru olarak kabul edilmektedir.
  • Testte çocuk ardı ardına 3 maddeye yanlış yanıt verene kadar devam edilir.
  • Burası tavandır ve testte tavan puanın üzerindeki her madde 0 olarak puanlanır ve yanlış kabul edilir.
  • Çocuğun her bir alt formda tavan ve taban dikkate alınarak doğru cevap verdiği maddeler sayılarak her biri sayfanın sağ alt köşesinde bulunan sayfa toplam puan kutucuğuna yazılır ve alt bölümün en sonunda hepsi toplanarak toplam puan elde edilir.
  • Bu çocuğun ilgili alt bölümden aldığı ham puandır (Güven, 2009).

ZİYARETÇİ YORUMLARI

Ziyaretçilerimiz tarafından yapılan yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZIN

Bu konu hakkındaki görüşünüzü belirtmek ister misiniz?
%d blogcu bunu beğendi: